سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : پنج شنبه 91/8/25 | 4:0 صبح | نویسنده : سید کامبیز لطیف عقیلی

 

تمایز بین دیفک(عیب ) وخرابی درساختمان



دراینجا لازم است تاتمایز بین یک دیفکت(عیب (Defect)) ویک خرابی (failure) در ساختمان به طور کامل روشن  گردد:

این دو واژه اگرچه مشابه هستند اما به هیچوجه نباید مترادف در زنظر گرفته شوند .یک دیفکت نوعی کاستی در عملکرد است که درطول عمریک فرآورده ، عضویا یک ساختمان قابل وقوع است.درمقابل خرابی عبارت است از پایان قابلیت عملکرد مورد انتظار یک فرآورده یا یک عضو .

با توجه به  توضیحات ارائه شده دیفکت را میتوان وجودکاستی ونقصان دریک عضو ، مصالح ویا اجزای تشکیل دهنده یک ساختمان درنظر گرفت . بعنوان مثال هرگاه درسطح فوقانی دیواره جان پناه پشت بام از درپوش (cope) همراه با ورق فاشینگ استفاده نشوداین امر را میتوان یک دیفکت به حساب آورد. ازطرف دیگر خرابی رامی توان به معنای مشکل پدیدآمده ناشی ازوجود چنین دیفکتی دانست. درواقع می توان وقوع خرابی در بناها را ناشی از تأثیرات نامطلوب یک یا مجموعه ای از دیفکتها قلمداد کرد که می تواند موجب کاهش و یا از بین رفتن خدمت پذیری یک ساختمان گردد. درمثال بالا عدم استفاده از درپوش برروی دیواره جان پناه بام می تواند موجب نفوذ آبهای حاصل از بارندگی برروی دیوار شده ونهایتاً منجر به پوسته پوسته شدن وخردشدگی نماسازی بنا گردد. باتوجه به توضیحات بالا دراین مثال پوسته پوسته شدن وخردشدگی نمای ساختمان یک توع خرابی درنظر گرفته می شود.

بعلاوه به لحاظ حقوقی و قانونی نیز می توان بین یک دیفک و خرابی تمایز قائل شد،بدین ترتیب که خرابی را می توان معلول یک دیفکت (عیب) در نظر گرفت،بعبارت دیگر هر گونه صدمه وآسیب پدید آمده در اثر یک دیفکت را می توان خرابی محسوب کرد.این امر در دادگاه های حقوقی وبه هنگام ارزیابی میزان هزینه لازم جهت مرمت خرابیها وتعیین میزان پرداخت خسارت به طرف آسیب دیده از طرف طراح وسازنده ساختمان از اهمیت بسیار برخوردار است.

مطابق بانظر(Puller-strecker(1990:

دیفکتهای ساختمانی می توانند واقعی یا قابل درک باشند، اما حتی اگر دیفکتها واقعی باشند بیشتر نسبی هستند تا مطلق ،اغلب منشأ ودلیل وقوع آنها آنچه تصور می شود نیست اما می تواند علل بروز آنها را اندر کنشی پیچیده مابین عدم اگاهی ،عدم برخورداری از دانش کافی ، فقدان تحصیلات لازم ، عدم آموزش ، بی تجربگی ، سهل انگاری ویا عدم بازرسی واطمینان از اجرای کامل قوانین ودستورالعمل های لازم الاجرا دانست . با توجه به نسبی بودن دیفکتها امکان جلوگیری از بروز آنها تقریبا وجودندارد ولی بااین حال می توان بابالا بردن کیفیت طرحی واجرا وانجام کنترل های لازم وقوع آنها را کاهش داد.

درعصر حاضر بارشد وتوسعه روزافزون علوم وفنون مختلف ممکن است این تصور درذهن شکل گیرد که با توجه به شناسایی دقیق انواع دیفکتها می توان از بروز خرابیها درساختمانها تاحد بسیار زیادی ممانعت بعمل آورد. حال آنکه متاسفانه درست عکس این حالت وجود دارد.بعبارت دیگر امروز شاهد افزایش تعداد و شدت خرابی ها هستیم.

کاهش میزان وقوع خرابی درساختمان ها (واگر چه نه حذف کامل آنها) تنهادرکاهش هزینه های ساخت وساز حائز اهمیت نیست بلکه به دلایل زیر نیاز است تا خرابی در ساختمان ها تحت کنترل قرارگیرد:

  1. افزایش دوام ساختمانها، طولانی ترساختن عمر آنها
  2. دسترسی به ساختمانهایی با صرف هزینه کمتر وکاهش هزینه های تعمیر وتگهداری آنها
  3. افزایش ایمنی ساختمان -کاهش مخاطرات ووقوع حوادث دربناها
  4. بهبود کیفیت هوای فضای داخل ساختمان - به منظور جلوگیری ازبروز انواع بیماری های مرتبط با ساختمان و...
  5. به حداقل رساندن سهل انگاری ها دراحداث بنا و عواقب قانونی حقوقی ناشی از آنها

منبع : شناسایی وریشه یابی عیوب ساختمانی ،J.Douglas,B.Ransomمترجم ،معطر خرازی ،ا.م،چاپ اول ، بهار 1388، کاروان حله (باهمکاری نشرطراح)




  • فارسی بوک | ماه موزیک | راه بلاگ