سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : پنج شنبه 91/9/23 | 8:22 عصر | نویسنده : سید کامبیز لطیف عقیلی

تعمیر ونگهداری ساختمان

بکارگیری یک سیستم مدیریتی برای انجام نگهداری ساختمان ها بسیار با اهمیت است زیرا بدون داشتن سیستم مناسب ،کارنگهداری سلیقه ای بوده وبازده لازم را نخواهد داشت . تمامی این عوامل ایجاب می کند که یک سیستم مدیریتی از مرحله مناقصه تا مرحله اجرا در عملیات تعمیر ونگهداری ایجاد شود.

کیفیت ساختمان های آجری ، اسکلت فلزی ، بتن آرمه ، چوبی ونظایر آنها اعم از اینکه بزرگ یا کوچک باشند، درمرحله طرح واجرا به رعایت پاره ای مسائل فنی که به دانش رشته های مختلف ساختمان بستگی دارد ، ارتباط پیدا می کند، بدیهی است عدم توجه به اصول طراحی ومعماری ، مبانی محاسباتی ، ضوابط تاسیساتی و بالاخره اجرا، ساخت ونگهداری، ونیز استفاده از مصالح نامرغوب ، اشکالاتی را در پی خواهد داشت که ساختمان را پیش از موقع نیازمند تعمیر می سازد. به طور کلی اهم عواملی که موجبات تعمیر ساختمان ها را فراهم می کنند عبارتنداز:

  1. سپری شدن عمر طبیعی مصالح مورد مصرف درساختمان که می توان به اختصار آن را پیر شدن مصالح نامید.
  2. عوامل محیطی مانند سیل ، زلزله ، نزولات جوی ، باد ، آفتاب ، تغییرات درجه حرارت و سایر موارد که اهمیت کمتری دارند.
  3. انفجار، آتش سوزی ،خرابیهای ناشی از جنگ وبالاخره خرابکاری عمدی وسهل انگاری.
  4. وقفه های بی مورد پیش بینی نشده وگاه پیش بینی شده درحین ساخت که طبعا انسجام کاررا کاهش میدهد. این موضوع به ویژه درفصل سرما ویخبندان ، آثار نامطلوب روی مصالح وقسمتهای ساخته شده بنا بر جای می گذارد که عمر مفید ساختمان را کوتاه و موجبات تعمیر واشکلات بعدی را نیز فراهم می اورد .
  5. عدم رعایت مشخصات فنی اعم از کاربرد مصلح نامرغوب وبه کارگماردن افراد ناوارد به کار ،این موضع به ویژه درکارهای کوچک که انجام آزمایشهای منظم ومکرر مقرون به صرفه و عملی نیست مصداق دارد . از طرف دیگر نظارت در این قبیل کاره یا اعمال نمی گردد . ویا به طور مقطعی و ناقص صورت می گیردکه این موضوع خود تعمیرات پیش از موعد را اجتناب ناپذیر می سازد با توجه به مراتب یاد شده به شرح تخریب وتعمیر قسمتهای مختلف ساختمان می پردازیم.

منبع : تعمیر ونگهداری ساختمان ، نهری ، کاردان




  • فارسی بوک | ماه موزیک | راه بلاگ