سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : سه شنبه 91/9/28 | 4:36 عصر | نویسنده : سید کامبیز لطیف عقیلی

معماری بومی مناطق سرد

اگر چه میزان سرما ودوام آن در مناطق سرد متفاوت است. ولی به طور کلی ، اصولی که برای جلوگیری از اتلاف حرارت ساختمان در قسمت های مختلف این مناطق رعایت شده ،یکسان وبه طور عمده شبیه به اصولی است که در معماری مناطق گرم وخشک مورد توجه بوده است . با این تفاوت که در مناطق سرد، منبع ایجاد حرارت در داخل ساختمان است . همچنین در این مناططق ، تاحد ممکن تلاش شده به شکل طبیعی یا با استفاده از بخاری های بزرگ ، گرمای ناشی از حضور افرد ، پخت وپز یا حتی حیوانات ، ساختمان گرم شود .

 


 

اصول کلی وعمده ای که درمعماری بومی  این مناطق رعایت شده عبارتند از:

  1. استفاده از پلان های متراکم وفشرده
  2. به حداقل رساندن سطح خارجی در برابر حجم مورد پوشش
  3. استفاده از مصالح با ظرفیت وعایق حرارتی خوب
  4. به حداقل رساندن میزان تعویض هوای داخلی و تهویه ی طبیعی ودر نتیجه جلوگیری از ایجاد سوز در داخل و خروج حرارت داخلی به خارج از ساختمان
  5. انتخاب بام های مسطح ونگهداری برف بر روی بام ها به عنوان عایق حرارتی

تنها تفاوت بین معماری این مناطق و مناطق گرم وخشک ، تمایل وضرورت استفاده از حرارت ناشی از تابش آفتاب در داخل ساختمان در فصل زمستان است . البته این نیاز معمولا تحت الشاع تاثیر باد وسرمای ناشی از وزش آن بر ساختمان قرار میگیرد ودر مجموع ، سعی شده سطح خارجی در حداقل ممکن نگه داشته شود. در هر صورت برای استفاده از انرژی حرارتی حاصل از تابش آفتاب،پوشش سطوح خارجی به رنگ تیره انتخاب شده و ابعاد پنجره ها نیز نسبت به مناطق گرم و خشک افزایش یافته است.

منبع : تعمیر ونگهداری ساختمان




  • فارسی بوک | ماه موزیک | راه بلاگ