سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : دوشنبه 91/11/2 | 2:46 عصر | نویسنده : سید کامبیز لطیف عقیلی

حائل های انعطاف پذیر

دراین المان ها ، تناسب هندسی و شرایط تکیه گاهی طوری است که مقدار تغییر شکلها نسبت به ابعاد حائل قابل ملاحظه است ولذا مقدار نیروهای داخلی نیز باید متناسب با این پدیده  محاسبه شود .

برخی از انواع حائل های انعطاف پذیر به ترتیب عبارتند از :

  • سپرها
  • دیوارهای جداکننده (دیافراگم های بتنی )
  • دیوارهای خاک مسلح

که در ادامه مطلب به توضیح هر کدام پرداخته شده است:


  • سپرها

سپرها از قدیمی ترین حاتلهای استفاده شده هستند که عموما از چوب ، بتن مسلح وفولاد ساخته وبا دستگاه سپرکوب در زمین کوبیده می شوند . دراین مجموعه سپرهای فولادی به دلیل سبک بودن ، نفوذ سریع در زمین ، امکان افزایش طول واستفاده مرر بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند . از نظر هندس یقطعات سپر فولادی مشابه سایر پروفایلهای فلزی اند و به اشکال و اندازه های مختلف ساخته می شوند . متداولترین اشکال به صورت U و Zو L  و تخت هستند که به صورت مجزا ویا مجموعه ای استفاده می شوند، در شکل زیر نمایش داده شده است :

 

انواع سپرها و ترکیبات آنها

انواع سپرها و ترکیبات آنها

کاربرد سپرها

سپرهای فلزی عمدتا به عنوان یک حائل موقت در پروژه های تونل سازی ، خاکبرداری در زمین به منظور اجرای شالوده ها یا کارهای آبی ،ایجاد دیوارهای ساحلی و پرده های نفوذ نا پذیر به کارگرفته می شوند. با توجه به مقاومت مکانیکی مناسب مصالح مصرفی وامکان استفاده مکرر، کاربرد این حائلها در مناطق غیر شهری که ، سر و صدا و لرزش ناشی از کوبیدن موجب آسیب به محیط زیست نمی شود ، بسیار متداول است.

  • دیوارهای جدا کننده (دیافراگم های بتنی )

این دیوارها در چند دهه اخیر به عنوان حائلهای دائمی یا پرده آب بند در مناطق شهری استفاده شده اند . برای اجرای این دیوار ها،ابتدا عملیات حفاری در زمین ، به ضخمات و عمق مورد نظر ، انجام و سپس قفس میلگرد بافته شده با جراثقال در گود نصب می شود . در مرحله بعد تراشه لوله گذاری وبا دبی زیاد بتن ریزی می شود . در بعضی حالت ها نیز بعد ا زحفاری قطعات بتنی بصورت پیش ساخته آماده ودر تراشه نصب می شوند.

بعداز اجرای دیوار عملیات خاکبرداری در یک طرف دیوار به صورت لایه به لایه انجام می شود و در صورت لزوم تکیه گاههای جانبی به شکل مهار یا سقف اجرا می شوند این دیوارها به صورت پیش ساخته بین 300 تا 600 میلیمتر و ضخامت دیوارهای بتن در جا بین 500 تا 1500 میلیمتر می باشد. با توجه به ضخامت های معمول ، حذف قالب بندی وحجم مصالح مصرفی ، نسبت به دیوارهای حائل معمولی اقتصادی تراند و با سرعت عمل به مراتب بیشتری اجرا می شوند.

  • دیوارهای خاک مسلح

تکنیک خاک مسلح ، بر اساس عملکرد مصالح بتن مسلح ، در حدود سی سال پیش ابداع و از آن زمان در اجرای بسیاری از سازه ها نظیر :

دیوار حائل ، دیوار ساحلی ، تونلها و دیوارهای پشت پایه کناری پلها استفاده شده است .

ارتفاع متداول این دیوارها بین 10 تا 30 متر است واجزای تتشکیل دهنده آنها به شرح زیراند:

- پوسته های جانبی از مصالح فلزی یا بتن مسلح

- تسمه های فلزی (یا ازمواد پلیمری )

- خاک

نقش تسمه های فلزی در خاک : مانند نقش میلگرد در بتن مسلح است ولذا خاک تحت فشار وتسمه ها تحت کشش خواهند بود . برای اجرای یک دیوار خاک مسلح ، ابتدا زمین بستر کوبیده و متراکم می شود ، سپس یک ردیف از پوسته ، روی زمین قرار می گیرند. پوسته های فلزی به صورت نیم بیضی به ارتفاع حدود 330 میلیمتر و پوسته های بتنی عموما صلیبی شکل به ابعاد تقریبی 1500 × 1500 میلیمتر و ضخامت 150 تا 250 میلیمتر هستند. تسمه ها با عرض 40 تا 120 میلیمتر به وسیله بست ها و پوسته بتنی متصل می شوند. در مرحله بعد  یک لایه خاک روی تسمه ها ریخته و بعد از رطوبت دادن و پخش متراکم می شود . این عمل مرتبا تکرار می شود تا اجرای دیوار به اتمام برسد.

منبع :اصول مهندسی پی




  • فارسی بوک | ماه موزیک | راه بلاگ